- Finanse

Co możemy zrobić kiedy w przelewie wpiszemy zły rachunek?

Zdarza się często że podczas wykonywania przelewu podamy nie właściwy numer konta. Co wtedy należy zrobić? Czy mamy szanse na zwrot przelanych środków. Podczas wykonywania przelewów należy pamiętać że dysponujemy przecież walutą online.

Z ostatnich zawirowań prawnych czyli po zmianach w ustawie regulującej działania bankowe

Według tej ustawy istnieje szansa na odebranie własnych środków z niewłaściwego rachunku. Jednak czas na odbiór wydłuża się do  30 dni roboczych. Dlatego trzeba być ostrożnym także przy transakcjach kantor internetowy online, ponieważ tam także sami wpisujemy nr konta. Nasza radość nie może być zbyt wczesna, ponieważ  jeżeli przelejemy pieniążki na rachunek, który nie jest autentyczny czyli nie posiada żadnego przypisanego właściciela. Do tej pomyłki najczęściej może dojść kiedy wykonujemy cykliczne przelewy tzw. zdefiniowane. Są one kierowane zazwyczaj do osób którym płacimy określoną kwotę co miesiąc np. rachunki za telefon.

Przelew na puste konto

W tym przypadku pomyłka następuje jeżeli nasz odbiorca zmienił numer rachunku, wtedy pieniądze są przelane na puste konto. Z reguły bankowości puste rachunki nie przypisane do żadnego odbiorcy nie są wykorzystywane dla kolejnego nowego klienta. Nie musimy się obawiać że środki trafią w czyjeś obce ręce.

Pierwszym ruchem w tej sytuacji jest zablokowanie przelewu na poziomie banku, zazwyczaj można to zrobić za pośrednictwem bankowości internetowej albo infolinii klienta banku w którym posiadamy konto.

Jeżeli zorientujemy się w miarę szybko mamy duże szanse że nasze zlecenie nie opuścił jeszcze banku. Jednak jak przelew wyszedł już z naszego banku i kwota wpłynęła do banku w którym jest nie aktualne konto. Wówczas pieniądze zostaną nam zwrócone w ciągu 4 dni roboczych. Jeżeli wymiana walut jest błędna na pieniądze będzie musieli poczekać do 7 dni.

Przelew na złe konto

W gorszej sytuacji jesteśmy kiedy przelew został wykonany na niewłaściwy numer rachunku, który jednak należy do jakiegoś podmiotu. W takiej sytuacji odzyskanie pieniędzy będzie bardzo trudne i wymaga dużo więcej czasu. Kilka lat temu o takiej pomyłce nie mogło być mowy. Banki obciążone odpowiedzialnością za realizacje przelewów, bardzo skrupulatnie sprawdzały nazwę podmiotu który był odbiorcą z przypisanym do niego numerem konta. Wszystko, nawet ilość kropek  w nazwie musiały się zgadzać.

Od 2011 roku, od kiedy Unia Europejska złagodziła owe przepisy do wysłania przelewu na konto potrzeby jest jedynie jego numer. Według nowych przepisów bank po otrzymaniu informacji o dokonaniu złego przelewu musi poinformować odbiorcę o zaistniałej pomyłce. Odbiorca trefnego przelewu ma 30 dni na zwrot należności, jeżeli tego nie wykona, dane jego zostają udostępnione nadawcy, a on może sprawę skierować do sądu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *